اطلاعات عمومی در مورد سیستم های جانبی سیستم آبیاری

اطلاعات عمومی در مورد سیستم های جانبی سیستم آبیاری

  • “جانبی” همان چیزی است که ما لوله ها یا لوله هایی را می نامیم که بین شیر روشن / خاموش و سر آبپاش قرار دارند. به عنوان مثال ، اگر از شیرهای برقی اتوماتیک استفاده می کنید ، لوله های بین سوپاپ ها و سر آبپاش ها “جانبی” یا “لوله های جانبی” یا “لوله های جانبی” و غیره نامیده می شوند. آب پاش ها روشن شده اند که به مقاومت بالایی احتیاج ندارند ، بنابراین جانبی ها به طور کلی از لوله ای با کیفیت پایین برای صرفه جویی در هزینه استفاده می کنند.
  • در مناطق معتدل استفاده از لوله PVC 200 Cl برای جانبی معمول است. لوله پی وی سی بخاطر استفاده مکرر از سیستم آبیاری و فشارهای بالاتر آب معمول در مناطق معتدل ایالات متحده آمریکا به خوبی متوقف می شود. به دلیل افزایش بازاریابی و سهولت نصب ، پلی اتیلن در مناطق معتدل نیز به طور فزاینده ای محبوب شده است ، اما هنوز سوالاتی در مورد چگونگی مقاومت پلی در برابر آبیاری های مکرر و فشار آب بیشتر در این مناطق وجود دارد.
  • در مناطق سرد زمستانی استفاده از لوله “آبیاری” پلی اتیلن 80 یا 100 PSI برای جانبی معمول است زیرا که پلی از انجماد بهتر از PVC جلوگیری می کند. اگر فشار آب استاتیک بالاتر از PSI 60 است ، از یک لوله لوله دارای فشار 160 PSI بالاتر استفاده کنید.
  • همانطور که آب از طریق یک لوله یا لوله حرکت می کند ، در اثر اصطکاک فشار خود را از دست می دهد. افت فشار مجاز در جانبی معمولاً زیر 4 PSI نگه داشته می شود ، در صورتی که فشار آب ساکن بالایی دارید ، یا اینکه اقتصاد مهمتر از کیفیت باشد ، 6 مورد حداکثر توصیه می شود. کاهش فشار بیشتر می تواند باعث یکنواختی در پوشش آب شود و منجر به ایجاد “لکه های خشک” شود.
  • لوله های جانبی باید حداقل 10 ″ عمق داشته باشند تا از آسیب های هوادهنده های چمن و اتومبیل هایی که روی آنها عبور می کنند ، محافظت کند.

* اطلاعات خلاصه سریع و براساس استانداردهای صنعت برای یک سیستم آبیاری خانگی معمولی است و برای همه در همه جا کار نخواهد کرد. راه حلهای معمول در خلاصه سریع و ممکن است کمترین هزینه و کارآمدترین سیستم آبیاری را برای شما ایجاد نکنند. اگر می خواهید صرفه جویی در مصرف آب عالی ، کمترین هزینه برای کیفیت عالی یا توضیحات عمیق داشته باشید ، به خواندن ادامه دهید …

انواع لوله های آبیاری متداول

اطلاعات عمومی در مورد سیستم های جانبی سیستم آبیاری قطره ای
اطلاعات عمومی در مورد سیستم های جانبی سیستم آبیاری کشاورزی
تعریف: لوله یا لوله جانبی. در آبیاری ، لوله ها / لوله های بین دریچه های کنترل منطقه و سرهای آبپاش یا ساطع کننده ها “جانبی” نامیده می شوند. این لوله ها یا لوله های جانبی تحت فشار نیستند مگر اینکه شیر باز باشد و آبپاش ها کار نکنند. لوله های جانبی به طور کلی تحت فشار ، فشار و فشار آب کمتری قرار دارند. بنابراین ممکن است از مواد لوله ای با دوام و کم هزینه تر برای آنها استفاده شود. اگر به فروشگاه سخت افزار انبار محلی خود سر بزنید ، متوجه خواهید شد که آنها از لوله “شاخه” برای جانبی استفاده می کنند.
از دو نوع لوله / لوله معمولاً برای جانبی سیستم بارانی ، لوله پلی وینیل کلراید (PVC) و لوله پلی اتیلن (Poly) استفاده می شود. هر دو نوع پلاستیک هستند. PVC معمولاً به رنگ سفید یا خاکستری و نیمه سخت است. پلی اتیلن معمولاً سیاه است و انعطاف پذیر است.
پی وی سی نوعی است که بیشتر در آب و هوای گرم زمستانی استفاده می شود. لوله پی وی سی توسط دو سیستم مختلف درجه بندی می شود ، سیستم اول “کلاس” (Cl) است و دیگری سیستم “برنامه” (SCH) است. نمی توان گفت که یکی همیشه بهتر از دیگری است. لوله زمان بندی با ضخامت دیواره لوله درجه بندی می شود ، در حالی که لوله کلاس با فشار عملکرد لوله درجه بندی می شود. تمام لوله های پی وی سی دارای اندازه های قطر خارجی یکنواخت هستند. بنابراین لوله با همان اندازه ، قطر خارجی یکسانی دارد ، صرف نظر از نوع یا درجه بندی آنها. این اجازه می دهد اتصالات اتصال دهنده آنها به یکدیگر اندازه جهانی داشته باشد ، اتصالات مشابه در همه آنها مناسب خواهد بود.
تمام پی وی سی ها باید از نور خورشید محافظت شوند. برخی از انواع PVC به عنوان “مقاوم در برابر نور خورشید” به بازار عرضه می شوند. تجربه من این است که دوام آنها از PVC استاندارد بیشتر است ، اما هنوز هم در برابر نور خورشید به آرامی تخریب می شوند. اشعه ماورا بنفش در برابر نور خورشید باعث شکننده شدن پی وی سی می شود ، در نهایت آنقدر شکننده می شود که فقط ضربه زدن روی آن باعث از بین رفتن آن می شود. مدت زمان آن بستگی به شدت اشعه ماورا بنفش در نور خورشید دارد. بنابراین حدس می زنید که در آریزونا ، با تابش شدید آفتاب ، این یک مشکل بزرگ است. اما آیا می دانید تابش آفتاب کم زمستان که برف منعکس می کند ، می تواند حتی بیشتر در معرض اشعه ماورا بنفش قرار گیرد؟ به همین دلیل هنگام اسکی به راحتی آفتاب سوختگی پیدا می کنید. همان مناطق با ارتفاع زیاد (جو کمتری باعث عبور بیشتر اشعه ماورا بنفش می شود.) آسیب دائمی است و قابل برگشت نیست ، بنابراین اگر فروشگاهی که آن را خریداری می کنید آن را در خارج نگه دارد ، ممکن است بخواهید سوال کنید که چه مدت در آفتاب نشسته است! چند ماه نگهداری در آفتاب در اکثر مناطق آب و هوایی مشکلی ندارد. پی وی سی آسیب دیده به اشعه ماورا بنفش تمایل دارد که یک “آفتاب سوختگی” به طور مایل به قهوه ای نشان دهد. اگر از PVC بالاتر از سطح زمین استفاده می کنید باید از آن در برابر نور خورشید محافظت کنید. به نظر می رسد 3 لایه رنگ خارجی لاتکس کار معقولی انجام دهد. بهتر است ، عایق لوله کف را در اطراف لوله PVC بالاتر از سطح زمین قرار دهید و “یک پرنده را بکشید” با یک سنگ.
بیشتر لوله های پی وی سی با استفاده از “اتصالات پی وی سی” که در محل خود چسبانده شده اند به یکدیگر متصل می شوند. اتصالات به طور معمول به عنوان SCH 40 (اتصالات استاندارد پی وی سی سفید) درجه بندی می شوند ، برخی از آنها با عنوان SCH 80 (رنگ قوی تر و به طور معمول خاکستری) در دسترس هستند. گاهی اوقات لوله های پی وی سی درست مانند لوله های فولادی دارای انتهای رزوه ای هستند. لوله های پی وی سی و لوله های فولادی دارای قطرهای بیرونی یکسانی هستند و قابل تعویض هستند و اتصالات فولادی بر روی لوله پی وی سی رزوه دار قرار می گیرند و بالعکس.
از سال 2014 که من در حال نوشتن این به روز رسانی صفحه هستم ، آنها فقط “اتصالات فشار” را برای pvc هایی که از چسب استفاده نمی کنند معرفی کرده اند. این اتصالات از حلقه های O یا مهر و موم های قابل انعطاف برای جلوگیری از نشت استفاده می کنند ، و یک دستگاه قفل با دندان هایی که لوله را گرفته است تا آن را در داخل اتصالات نگه دارد. این اتصالات لغزنده با استفاده از یک ابزار خاص قابل جدا شدن هستند. من نمی دانم که اینها چه مدت طولانی ادامه می دهند. همانند تمام اتصالات استفاده شده از مهر و موم های انعطاف پذیر ، کیفیت مواد مهر و موم مهمترین عمر این اتصالات است.
از لوله تیوب معمولاً در مناطقی که زمستان سرد دارد (جایی که خاک یخ می زند) استفاده می شود و همچنین در شرایط خاص که نیاز به استفاده از لوله انعطاف پذیرتری دارد مانند خاک بسیار سنگی نیز استفاده می شود. پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) با رده بندی فشار بالا بسیار بیشتر از فروشگاه های خانگی و آبیاری ذخیره می شود. “اتصالات فشار” جدید برای لوله های پلی اتیلن که جهانی هستند و نیازی به گیره ندارند ، نصب را بسیار آسان و سریعتر انجام می دهند. هر دوی این تحولات منجر به افزایش استفاده از لوله پلی در همه مناطق ، بدون در نظر گرفتن آب و هوا شده است. اگر یخ در آن یخ بزند ، لوله پلی به راحتی نمی شکند. لوله پلی در خاکهای سنگی (سنگهای بزرگ مانند تخته سنگهای گرانیت) بسیار بخشنده است زیرا در صورت نصب در کنار یک سنگ بزرگ ، احتمال ترک خوردن آن کمتر است.
پلی تیوب توسط سیستمی از نسبت های “SDR” درجه بندی می شود که گاهی اوقات فقط برچسب “DR” دارند. هرچه عدد SDR کمتر باشد ، لوله از مقاومت بیشتری برخوردار است. HDPE poly معمولاً با فشار کاری یا فشار عملیاتی 80 ، 100 ، 160 ، 200 و 250 PSI درجه بندی می شود (فشار ترکیدنی نیست!) ارزانترین نوع پلی به عنوان “لوله آبیاری” فروخته می شود و با 80 PSI (گاهی اوقات 100 PSI) درجه بندی می شود ) ، معمولاً برای جانبی کم فشار در سیستم های آبیاری استفاده می شود. به یاد داشته باشید که جانبی فقط لوله بعد از دریچه ها ، بین سوپاپ و سر آبپاش واقعی است. قطر داخل لوله های پلی پروپیلن با همان اندازه یکسان است.
لوله PEX نوعی پلی لوله است که بسیار قویتر است ، اما گران تر نیز هست. بیشتر و بیشتر به عنوان جایگزینی لوله کشی مسی در داخل خانه ها استفاده می شود. همان قطر خارجی لوله مسی ساخته شده است. با این وجود دیواره ضخیم تری نسبت به لوله مسی دارد ، بنابراین ظرفیت جریان کمتری در اندازه معین لوله دارد. ممکن است برای جانبی های آبیاری استفاده شود ، اما در بیشتر شرایط گران است.
“اتصالات درج” سنتی که برای پلی لوله استفاده می شوند اغلب “اتصالات خاردار” نامیده می شوند. اتصالات را درون لوله قرار دهید و برای کمک به ثابت نگه داشتن آنها ، خارهایی داشته باشید. برای نگه داشتن لوله روی اتصالات به خارها اعتماد نکنید! همچنین باید یک گیره از جنس استنلس استیل را در قسمت لوله ای که روی میله قرار دارد نصب کنید تا بتوانید لوله را به صورت ایمن نگه دارید. (استثنا: بالابرهای آب پاش با استفاده از اتصالات خار مخصوص “پیچ خوردن” طوری طراحی شده اند که نیازی به گیره ندارند)
نوع اتصالات جدیدتر که هم با لوله های پلی و هم با PEX استفاده می شود “اتصالات فشار” هستند. این اتصالات دارای خار نیستند ، لوله “به داخل اتصالات هل داده می شود و در جای خود قفل می شود. این اتصالات از یک مهر و موم قابل انعطاف استفاده می کنند که به اطراف لوله کشیده می شود و حتی با قطرهای خارجی کمتر از یکنواخت که با لوله پلی وجود دارد ، آب بند محکم در آب ایجاد می کند. ویژگی “قفل” شدن این اتصالات در نتیجه مجموعه ای از دندانهای استنلس استیل است که برای نگه داشتن آن در داخل لوله لوله پلی نرم “گاز می گیرد”. بنابراین این اتصالات فشار امکان مونتاژ سریع و آسان لوله را بدون نیاز به نصب گیره های جداگانه بر روی هر اتصال فراهم می کند. اتصالات فشار نیز با لوله PEX استفاده می شود. هشدار: برخی از اتصالات فشاری ساخته شده برای استفاده در آبیاری برای استفاده در خطوط اصلی توصیه نمی شود و فقط برای جانبی سیستم های آبیاری است. من می دانم که این صفحه در مورد جانبی است ، اما می خواستم به شما هشدار دهم که اگر می خواهید از آنها در خط اصلی استفاده کنید ، حتماً این مورد را بررسی کنید!
از زین ها اغلب در لترال های پلی لوله استفاده می شود (بیشتر آنها برای استفاده در خطوط اصلی ساخته نشده اند!) زین ها یک روش سریع و آسان برای اتصال بالابرهای آبپاش به لوله جانبی ایجاد می کنند. به دلیل سهولت نصب ، به ویژه هنگام اتصال طغیان قطر کوچکتر به لوله با قطر بزرگ ، عملکرد خوبی دارند و بسیار محبوب هستند. اگر از زین استفاده می کنید که نیاز به سوراخکاری در لوله دارد ، مطمئن شوید که قبل از نصب هرگونه آبپاش ، لوله ها را خیلی خوب بیرون بریزید زیرا تعداد زیادی قطعه کوچک لوله در داخل آن باقی مانده است. آن قطعات کوچک از پلی اتیلن ، آبپاش ها و نازل های شما را مسدود می کند! نمی خواهید ساعت ها وقت خود را صرف تمیز کردن آبپاش های کاملاً جدید کنید. اگر سیستم قطره ای داشته باشید ، قطعات باعث از بین رفتن زباله ها می شوند.

حداکثر فشار عملیاتی

سابقه و هدف: درجه بندی فشار برای لوله ها و لوله ها بر اساس حداکثر فشار موقت مجاز در لوله یا لوله است. بنابراین این بدان معناست که یک لوله دارای فشار 200 PSI نباید به طور منظم تحت فشار 200 PSI قرار گیرد. تقریباً تمام تولیدکنندگان لوله / لوله توصیه می کنند که میزان فشار لوله دو برابر فشار طبیعی موجود در سیستم آب باشد. بنابراین برای بیان معنای مجدد این معنی ، اگر فشار آب طبیعی PSI 100 باشد ، تولید کننده لوله یا لوله ای نیاز به استفاده از لوله دارای امتیاز PSI 200 دارد. درجه بندی فشار طبیعی لوله یا لوله نیست! (“فشار انفجار” همان درجه فشار نیست. اگر فشار انفجار داده شود ، فرض کنید 3 برابر فشار نرمال سیستم باشد. بنابراین فشار انفجار 300 PSI = فشار عادی 100 PSI.) دلیل این سیستم عجیب برچسب گذاری این است که موج فشار آب بسیار رایج است و آنها به راحتی می توانند فشار را در یک لوله یا لوله دو برابر کنند! به عنوان مثال ، هنگامی که یک شیر آبیاری اتوماتیک معمولی بسته می شود می تواند یک فشار فشار آب ایجاد کند که فشار را دو برابر می کند. بنابراین بسته شدن دریچه “افزایش گاه به گاه” است. این سنبله فشار “چکش آب” نامیده می شود.

درجه بندی فشار برای لوله های جانبی: در مورد جانبی ، لوله / لوله جانبی پس از شیر یا در پایین دست آن قرار دارد. خوشبختانه موج فشار ناشی از بسته شدن سوپاپ ها به خط اصلی که بالادست شیر ​​است محدود می شود. به همین دلیل است که برای خطوط اصلی به یک لوله فشار قوی و قوی نیاز است (به صفحه خطوط اصلی مراجعه کنید.) احتمالاً افزایش فشار در جانبی وجود ندارد و در صورت بروز بیشتر فشار از طریق نازل سر آبپاش یا قطره چکان قطره ای بدون خطر آزاد می شود . به همین دلیل لوله جانبی می تواند درجه فشار کمتری داشته باشد.

با استفاده از لوله PVC :

استاندارد صنعتی برای لوله های جانبی PVC استفاده از PVC 200 CL است. بسیاری از مالکان خانه وسوسه می شوند از لوله PVC 125 CL استفاده کنند زیرا ارزان است ، اما به راحتی می شکند و بعداً از استفاده از آن پشیمان می شوند. من متوجه شده ام که از حدود سال 2000 اکثر فروشگاه های سخت افزاری شروع به جمع آوری لوله های Cl 200 کرده و فروش CL 125 را متوقف کردند. من معتقدم که آنها در ازای بازده لوله های اسپلیت ، پول زیادی از دست می دهند. یک احتمال خوب وجود دارد که Cl 125 را فقط با حمل و نقل به خانه تقسیم کنید! اگر نمی توانید پی وی سی CL 200 را پیدا کنید ، از پی وی سی 40 اس اس 40 استفاده کنید که کمی قویتر است. (برای لوله های با قطر کمتر از 6 “. با شروع لوله های 6” و بزرگتر ، Cl 200 در واقع از SCH 40 قوی تر است. هرچه اندازه لوله های SCH 40 بزرگتر می شوند ، فشار فشار کمتر می شود. این بدان دلیل است که استاندارد SCH 40 بر اساس لوله ساخته شده است از فولاد به جای پلاستیک.)
بیشتر سیستم های صاحبان خانه ، لوله بیش از حد کم عمق ، اغلب 6 ″ یا کمتر ، دفن شده است. اگر آن را با عمق کمتر از 10 نصب کنید ، درخواست مشکل می کنید. به یاد داشته باشید که پی وی سی شکننده است و هنگام باغبانی حتی با اندکی لک زدن از بیل شکافته می شود. به همین ترتیب یک هوادهار چمن پنیر سوئیس را از لوله ای به عمق 6 make درست می کند. در حالی که PVC به اندازه پلی فلور شناور نیست ، لوله ای با عمق 6 سانتی متر اغلب در اولین زمستان شناور می شود ، به خصوص اگر خاک با آب اشباع شده باشد. بنابراین یک لوله نصب شده در 6 ″ ممکن است عمق 2 در فنر بعدی باشد. من دیده ام که بسیاری در سطح دریا شناور هستند! 10 ″ خاک بالای لوله کمک می کند تا آن جایی که متعلق است پایین باشد.
بیشتر افراد مثبت ، از جمله من ، از استفاده از لوله پی وی سی با اندازه 1/2 “خودداری می کنند. ظرفیت جریان بسیار کمی دارد ، اغلب در Cl 200 موجود نیست و قطر داخلی آن بسیار کم است و باعث می شود به راحتی وصل شود. با استفاده از چسب بیش از حد روی اتصالات ، می توان تا حدی از طریق لوله pvc 1/2 مسدود کرد. این می تواند عملکرد اسپرینکلرهای شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهد! 3/4 ″ ارزش قیمت اضافی را دارد.

با استفاده از لوله پلی :

استاندارد صنعت (متاسفانه) برای لوله های پلی به نظر می رسد استفاده از لوله آبیاری پلی PSI فوق العاده ارزان 80 PSI برای جانبی است. علت این امر تا حدی است که فشار آب در مناطقی که به طور سنتی از لوله پلی استفاده می شود کمتر است ، بخشی نیز به این دلیل است که در این مناطق بیشتر از سال به آبیاری نیاز نیست ، بنابراین لوله ها بیشتر اوقات خالی هستند و از بین نمی روند به همان اندازه “سایش”. (برای توضیح ، هر بار که سیستم فشار آب لوله ها را روشن می کند ، آنها را “کمی” کش می دهد ، با گذشت زمان این باعث خرابی استرس در پلاستیک می شود.) توجه داشته باشید که اکنون لوله های پلی برای استفاده در مناطق خارج از کشور تحت فشار قرار گرفته اند مناطق “هوای سرد” سنتی که قبلاً از آنها استفاده می شده است. من در مورد استفاده از پلی کم 80 یا 100 PSI در مناطقی که فشار آب استاتیک بالای 60 PSI است ، احتیاط می کنم. بهتر است در مناطقی که به شدت از آبیاری استفاده می شود ، برای لوله دارای امتیاز PSI 160 هزینه بیشتری پرداخت شود.
اغلب لوله های پلی را با دستگاه “گاوآهن ارتعاشی” به خاک شخم می زنند ، عمق آن 6 ″ است زیرا سریع و ارزان است. متاسفانه اگر لوله را به عمق 6 نصب کنید و سپس چمن را تهویه کنید ، سوراخ هایی در آن ایجاد می کنید. هنگام باغبانی بیل به راحتی می تواند از لوله 6 ″ استفاده کند. سرانجام لوله کم عمق در زمستان هنگامی که آب از آن خارج می شود ، به سطح زمین “شناور” می شود ، به خصوص اگر زمین از آب اشباع شود. ممکن است یک لوله را در 6 ″ شخم بزنید و در بهار سال آینده متوجه عمق آن 1 ″ یا 2 شوید ، به ویژه اگر محصول خوبی از چمن که ریشه های ضخیم دارد نگه ندارید تا پایین نگه دارد. من توصیه می کنم لوله های پلی لوله عمق حداقل 10 سانتی متر داشته باشند. همه به جز ارزان ترین گاوآهن می توانند آن را با عمق 10 نصب کنند ، گاوآهن کمی کندتر می رود.
*تصمیم بگیرید که کدام نوع لوله ها متناسب با نیاز شماست و آن را در فرم طراحی داده خود یادداشت کنید.

از دست دادن فشار جانبی :

بعداً با استفاده از مقدار افت فشار که در اینجا تعیین می کنیم ، اندازه واقعی این لوله ها را تعیین خواهیم کرد. بنابراین این یک ارزش مهم است!
برای اکثر سیستم های آبپاش مسکونی در تعداد زیادی از شهرها ، مقدار افت فشار جانبی 4 PSI عالی خواهد بود. این یک تعادل خوب بین صرفه جویی در هزینه و عملکرد ایجاد می کند و یک رقم ایمن برای استفاده با هر نوع آب پاش است. برای این مقدار با 4 PSI شروع می کنم. اگر بعداً متوجه شدید که باید آن را مطرح کنید ، برگردید و بقیه این صفحه را قبل از انجام مطالعه بخوانید. اگر تصمیم گرفتید که از مقدار کمتری استفاده کنید می توانید بدون مشکل این کار را انجام دهید.
توجه: اگر می خواهید از 4 PSI برای مقدار افت فشار جانبی خود استفاده کنید ، می توانید به آرم “مداد” نزدیک پایین این صفحه بروید.
در این مرحله از طراحی ، باید تا حدودی “حدس تحصیل کرده” را برای افت فشار جانبی در نظر بگیریم. با این وجود یک دستورالعمل برای حداکثر افت فشار مجاز وجود دارد ، بنابراین ما می توانیم از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنیم. این قانون این است: افت فشار جانبی ممکن است هرگز بیشتر از 20٪ فشار عملکرد سر آبپاش یا قطره چکان باشد. فشار کارکرد آب پاش یا ساطع کننده توسط سازنده برای ما ایجاد شده است و شما باید آن را از قبل در جدول افت فشار خود وارد کرده باشید.
**فشار سر اسپرینکلر x 0.20 = حداکثر افت فشار جانبی
مثال:
بگویید سرهای آب پاش که می خواهیم استفاده کنیم ، فشار عملیاتی 30 PSI دارند. در این صورت ممکن است افت جانبی از 6 PSI بیشتر نباشد (30 0. 0.20 = 6 PSI). بنابراین ما حدس می زنیم که کاهش فشار جانبی 6 PSI مثر است.
بدون شک برخی تعجب می کنند که چرا افت فشار جانبی به 20٪ فشار عملکرد آبپاش یا ساطع کننده محدود می شود؟ این یک استاندارد صنعتی برای محدود کردن تغییر در عملکرد بین سرهای آبپاش یا انتشار دهنده های کنترل شده توسط همان شیر است. می دانیم که اولین آب پاش بعد از شیر کنترل به احتمال زیاد (اما نه همیشه ، به پاراگراف آخر مراجعه کنید) فشار آب بیشتری نسبت به دورترین آبپاش از شیر کنترل دارد. به هر حال ، آب باید از لوله و اتصالات بیشتری عبور کند تا به آخرین باران برسد ، بنابراین انرژی زیادی برای رسیدن به آنجا از بین می رود! از آنجا که عملکرد آبپاش و عملکرد انتشار دهنده ارتباط مستقیمی با فشار آب دارد ، لازم است که اختلاف فشار بین هد اول و آخر محدود شود. در غیر این صورت ممکن است سر اول اطراف آن را با آب غرق کند قبل از اینکه آخرین سر حتی اطراف آن را مرطوب کند. من سیستم های آب پاش کم طراحی شده ای را مشاهده کرده ام که چمن ها توسط دریچه سبز تیره هستند و هنگام حرکت به سمت آخرین آبپاش ها ، زردتر و زردتر می شوند! این حتی در سیستم های قطره ای بسیار مهم است. یادم می آید که یک مزرعه درخت اکالیپتوس که چند سال قبل از آنجا بازدید کردم ، آنجا که آنها برای تولید هیزم ردیف های طولانی درخت کاشته بودند. درختان اول (کنار شیر) در هر ردیف دو برابر درختان انتهای دیگر ردیف بودند! همه به این دلیل است که درختان اول آب بیشتری می گرفتند.
اکنون حدس می زنم که باید توضیح دهم که چرا آخرین سر آب پاش روی یک خط ممکن است کمترین فشار عملیاتی را نداشته باشد. من فقط می توانم به موقعیتی که ممکن است این اتفاق بیفتد فکر کنم و آن جایی است که سیستم آب پاش در پایین تپه شیب دار نصب شده است. اگر سوپاپ و سر اول در بالای تپه و آخرین سر در پایین باشد ، فشار اضافی ناشی از تغییر ارتفاع (نیروی جاذبه انرژی را افزایش می دهد) ممکن است به اندازه کافی بزرگ باشد تا از بین رفتن فشار در لوله ها! اطلاعات بیشتر در مورد تغییرات ارتفاع و افت فشار در صفحه بعدی آموزش طراحی اسپرینکلر!
از دست دادن فشار جانبی در خطی با عنوان “Laterals” در جدول افت فشار خود وارد کنید.

اسپرینکلرزر:

دستگاه های اسپرینکلرزر همان چیزی است که سر آبپاش ها را به لوله های جانبی یا لوله ها متصل می کند. برخی افراد آنها را بخشی از جانبی می دانند ، برخی دیگر آنها را بخشی جدا از سیستم بارانی می دانند. آنها معمولاً انعطاف پذیر هستند تا اجازه دهند سر آب پاش بدون شکستن لوله جانبی حرکت کند. این ویژگی خوبی است که باید هنگام عبور از ماشین آب پاش با ماشین یا با ماشین چمن زنی به یک آب پاش برخورد کنید. بالابرهای اسپرینکلر با کیفیت بهتر ، موسوم به “swing risers” ، دارای بازوهای مفصلی هستند که امکان جابجایی باران را به سمت بالا و پایین و همچنین در کنار هم دارند ، که به شما امکان می دهد ارتفاع و موقعیت آبپاش را تنظیم کنید. برای ساده سازی موارد ، مقدار افت فشار پیش فرض برای دستگاه های افزایش دهنده بارانی در این مقاله آموزشی تعبیه شده است. (هورا! سرانجام ، چیزی که نگران آن نباشید!) بنابراین تا زمانی که از این آموزش برای طراحی خود و از یک استاندارد بلندتر استاندارد برای سر آبپاش خود استفاده می کنید ، دیگر نیازی به نگرانی در مورد افت فشار نخواهید داشت.
از رایزنی معقول و استانداردی که می پرسید چیست؟ یک رایزر استاندارد می تواند یک اتصال نوسان پی وی سی با استفاده از لوله و اتصالات به همان اندازه ورودی آبپاش باشد ، هر یک از بالابرهای لوله پلی که معمولاً با نام های “Funny Pipe®” ، “swing pipe” یا برابر شناخته می شوند (لوله بالابر را کمتر از 18 نگه دارید ″ طولانی) ، یا Cobra Connector® (طول آنها را کمتر از 12 نگه دارید). در حال حاضر نگران آن نامهای بلند شو نباشید ، بعداً اطلاعات بیشتری در مورد برخیزندگان کسب خواهید کرد. در واقع ، اکنون زمان مناسبی است که اصلاً نگران افزایش دهنده ها نباشید! من در اینجا فقط به آنها اشاره می کنم زیرا مردم به این مرحله می رسند و برای من ایمیل می فرستند که با کنار گذاشتن آنها اشتباه فاحشی مرتکب شده ام.

زمستان گذرانی:

در بیشتر مکان های بالای سطح زمین ، لوله ها باید اطراف خود عایق باشند. حتی در اینجا که من در کالیفرنیای جنوبی دارای هوای معتدل و آفتاب هستم ، گاهی اوقات به اندازه کافی یخ زدگی سختی ایجاد می کنیم تا لوله های سطح بالای زمین خود را یخ بزنیم ، بنابراین من برای اینکه ایمن باشم عایق کاری اطراف خود را قرار می دهم. یک سال در اینجا یخ زدگی بسیار سختی داشتیم و هزاران مانع برگشت جریان را که عایق بندی نشده بودند ، شکافت. سال خوبی برای تولیدکنندگان جلوگیری از برگشت جریان بود. قیمت ها در سراسر ایالات متحده به دلیل تقاضا سر به فلک کشیدند!
من یک آموزش جداگانه در مورد روشهای زمستانی سازی سیستم بارانی شما نوشته ام که باید بخوانید اگر سیستم آبیاری شما در منطقه ای باشد که زمستان در آن یخ می زند. شما افرادی که در هوای سرد به سر می برند ، باید روشی برای از بین بردن آب لوله ها یا لوله ها تهیه کنید. در حالیکه پلی و PEX در برابر صدمات ناشی از یخ زدگی مقاومت بیشتری دارند ، اما در مناطقی که زمین یخ می زند ، هنوز باید تخلیه یا با هوا منفجر شوند. اگر آب در هر لوله یا لوله ای جامد شود ، PVC ، پلی ، PEX ، مس ، برنج ، حتی فولاد ، لوله یا لوله باز می شود!

لوله کشی باغات ( کشاورزی ) :

اغلب از لوله های PVC یا پلی اتیلنی استفاده میشود ( بنا به سفارش وزارت جهاد و کشاورزی ) که برای تغییر زاویه انشعاب از زانو پلی اتیلنی و برای افزایش انشعاب از سه راهی پلی اتیلنی استفاده میشود ، همچنین نیاز مند شیر پروانه ای ( شیر ویفری ) یا شیر فلکه های فرمانی یا کشاورزی برای قطع و وصل جریان یا کنترل فشار آب ، هستیم.

برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان روی دکمه زیر ضربه بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *